
Foto: Caroline Roka, MBL
For andre året på rad vant Forsvarets forum prisen for Årets nisjenettsted. I tillegg vant de Årets cover og hovedprisen Årets magasin.
Salgsfabrikken er ansvarlig for salget av de kommersielle annonsene i magasinet Forsvarets forum og nettstedet forsvaretsforum.no, og vi var invitert til å delta på Medieprisene i Bergen 10. mai sammen med redaksjonen og Mediamania.
Forsvarets forum har de siste årene hatt en formidabel vekst og er en viktig nyhetsformidler i en tid med krig i Europa.
Den første prisen var for Årets cover, der Forsvarets forums tredje utgave i 2022, «Til forsvarssjefen» var nominert. Forsiden er en oversikt over saker som omhandler seksuell trakassering og overgrep de siste fem årene og hvordan de er håndtert. I arbeidet med saken gikk Forsvarets forum gjennom nærmere 170 saker som dreide seg om seksuell trakassering. Hele saken kan du lese her.

Her er juryens begrunnelse:
«Umiddelbart vises det enorme volumet og alvoret i avsløringene for alle på en visuell og effektiv måte. Å bruke forsiden til å adressere øverste ledelse med tydelig beskjed om å rydde opp er modig, riktig og imponerende. Her står redaksjonen støtt og viser at grave-journalistikk også kan visualiseres og kommuniseres direkte, lettfattelig og effektfullt på fronten.»
Den andre prisen var for Årets nisjenettsted 2022
Juryens begrunnelse:
«Aldri før har dette nettstedet hatt en viktigere funksjon enn akkurat nå. Innholdet har en imponerende kvalitet, og det vises igjen gjennom sitater i andre medier. De setter dagsorden og er heller ikke redd for å granske egne rekker når det trengs. En imponerende vekst fortsetter og fortsetter, og de gjør et nytt enormt løft i 2022. De kan beholde sitt merke på fronten – for andre år på rad. Gratulerer!»
Og til slutt vant de en av hovedprisene; Årets magasin
Dette sa juryen:
«Årets magasin har de siste årene gjennomgått en imponerende snuoperasjon. Fra å risikere nedleggelse har magasinet revitalisert de redaksjonelle produktene både på nett og papir, og har jobbet hardt for den helt avgjørende uavhengigheten til egne eiere. I et år med krig i Europa og store varslingssaker, har uavhengigheten og magasinets eksistens aldri vært viktigere. Magasinet er rendyrket som et premiumprodukt, som nå tiltrekker seg stadig flere annonsører og abonnenter. På tre år har magasinet økt antallet sidevisninger med imponerende 12.8 millioner. De har lagt et større trykk på nyheter – ikke minst nyhetene de graver frem selv – har gjort at andre medier i mye større grad enn tidligere bruker magasinet som kilde. Magasinets journalistikk blir stadig mer relevant for stadig flere lesere. Med sannhetssøkende, undersøkende journalistikk som grunnmur, og som en aktiv nyhetsformidler og premissleverandør i nasjonale debatter, har årets magasin inntatt en fremtredende rolle i det norske medielandskapet og bokser over sin egen vektklasse. Årets magasin kamuflerer ikke Forsvaret.»
Vi er stolte av å samarbeide med en så dyktig redaksjon og utgiver og ser frem til å sette nye rekorder i årene som kommer.
Magasinet Forsvarets forum kommer ut 4 ganger i året og leses av 126 000 personer.
Nettstedet hadde i 2022 13,7 millioner sidevisninger og dette var tredje året på rad med dobling av antall sidevisninger.
