Pensjonistene er det «grå gullet». Sprekere enn noensinne, søker opplevelser, har stor kjøpekraft og bruker penger!
- I aldersgruppen 65–74 år vurderer 15 prosent å kjøpe bil. Blant de mulige bilkjøperne planlegger halvparten å kjøpe ny bil.
- De spreke pensjonistene er på reisefot 4–5 ganger i året, til reisemål i det fjerne og i nærområdet.
Pensjonisten har et opplag rundt 220 000. Det gjør oss til det fjerde største magasinet i Norge. Ifølge Kantar Media Fagpresse når du gjennom Pensjonisten 294 000 kjøpesterke lesere og kunder ni ganger i året. En annonse i Pensjonisten har potensielt 573.000 eksponeringer. Hver utgave leses i snitt tre ganger av leserne.
Magasinet informerer om pensjoner, fripoliser, arv, økonomi, helse, fysisk aktivitet, nye produkter, behandlingstilbud, nye boformer, fritidstilbud og reiser. Forskning relatert til eldre er et viktig tema.
Norstat har spurt våre medlemmer om hva de synes om magasinet Pensjonisten. Blant 2000 tester i effektbasen hos Norstat havner Pensjonisten blant de 15 beste, på samme score som den siste IKEA-katalogen.
Pensjonisten står fram som et tydelig, modig og fremoverlent magasin. Pensjonistforbundet har 250 000 medlemmer, arbeider aktivt med eldrepolitikk og verving av medlemmer.