Pensjonistene er det «grå gullet». Sprekere enn noensinne, søker opplevelser, har stor kjøpekraft og bruker penger! I aldersgruppen 6574 år vurderer 15 prosent å kjøpe bil de nærmeste to årene. Blant de mulige bilkjøperne planlegger halvparten å kjøpe ny bil.Pensjonisten har et opplag på drøyt 221 000. Det gjør oss til det fjerde største magasinet i Norge. Ifølge Kantar Media Fagpresse når du gjennom Pensjonisten ca. 300 000 kjøpesterke lesere og kunder ni ganger i året. En annonse i Pensjonisten har potensielt 573.000 eksponeringer.
Hver utgave leses i snitt tre ganger av leserne.Magasinet informerer om pensjoner, fripoliser, arv, økonomi, helse, fysisk aktivitet, nye produkter, behandlingstilbud, nye boformer, fritidstilbud og reiser. Forsk ning relatert til eldre er et viktig tema. Norstat har spurt våre medlemmer om hva de synes om magasinet Pensjonisten. Blant 2000 tester i effektbasen hos Norstat havner Pensjonisten blant de 15 beste, på samme score som den siste IKEAkatalogen.
Pensjonisten står fram som et tydelig , modig og fremoverlent magasin. Pensjonistforbundet har 251 000 medlemmer, arbeider aktivt med eldre politikk og verving av medlemmer.