Et møtepunkt for deling og fellesskap
For Salgsfabrikken er fagdagen en arena for inspirasjon og kunnskapsdeling – men like viktig er nettverket og fellesskapet. Mange redaksjoner er små og travle, og behovet for å samles, utveksle erfaringer og diskutere felles utfordringer er stort.
– Vi ønsker å skape en møteplass som både gir faglig påfyll og muligheten til å bygge relasjoner. Dagen på Operaen viste at kombinasjonen av sterke foredragsholdere og åpne samtaler gir stor verdi, sier Wenche Huser Sund, daglig leder i Salgsfabrikken.
Advokatjournalistikk som samler en hel bransje
Nina Schmidt, redaktør i Advokatbladet, delte hvordan redaksjonen arbeider strategisk for å dekke en bred og sammensatt advokatbransje. Hun fortalte om overgangen fra et papirfokus til en sterkere digital satsing, og hvordan målet har vært å kombinere løpende nyheter med dyptgående saker. Schmidt pekte på at å vinne fagpriser gir oppmerksomhet og er viktig for å styrke troverdigheten, men fremhevet at det viktigste er å være en samlende stemme i en bransje med store forskjeller.
Fra vannverk til korrupsjonsavsløringer
Anne Hafstad, tidligere Aftenposten-journalist, tok publikum tilbake til en av de mest spektakulære korrupsjonssakene i norsk historie – Nedre Romerike Vannverk. Hun fortalte hvordan grundig kildearbeid, utholdenhet og systematisk journalistikk avslørte misbruk av offentlige midler og førte til store konsekvenser både lokalt og nasjonalt. Hafstad understreket betydningen av åpenhet, kritisk sans og uavhengig presse – og viste hvordan selv små tips kan føre til store avsløringer.
Desinformasjon – en trussel mot demokratiet
Stian Eisenträger ga deltakerne et sterkt innblikk i hvordan feilinformasjon og propaganda spres digitalt. Han viste eksempler på hvordan desinformasjon kan skape uro, svekke tillit og undergrave demokratiske prosesser – fra konspirasjonsteorier om vaksiner til russisk påvirkning i norske medielandskap. Hans hovedpoeng var tydelig: Innhold teller, men distribusjon avgjør. Derfor må redaksjoner og samfunn være årvåkne og styrke sin digitale kompetanse.
Kunstig intelligens som verktøy i journalistikken
Ståle de Lange Kofoed, ekspert i digital research og informasjonsinnhenting, viste hvordan kunstig intelligens kan brukes konstruktivt i redaksjoner. Han pekte på fire hovedområder: instruksjoner (prompting), utvikling av egne digitale assistenter, bruk av verktøy som Notebook LM for å håndtere store datamengder, og etablering av etiske retningslinjer. Kofoed understreket at KI ikke skal erstatte journalister, men forsterke dem – og åpne nye muligheter for effektivitet og innovasjon.

Anne Hafstad
Anne Hafstad er journalist i Nettavisen og tidligere redaktør i Sykepleien. Som Aftenposten-journalist var hun med på å avsløre korrupsjonsskandalen i Nedre Romerike Vannverk – et arbeid som ble belønnet med SKUP-prisen, norsk journalistikks høyeste utmerkelse.

Nina Schmidt
Nina Schmidt er redaktør i Advokatbladet. Hun har bakgrunn fra VG og erfaring med både papir- og nettjournalistikk, og har ledet Advokatbladet gjennom en omfattende digital satsing. I 2024 ble hun kåret til Årets redaktør.

Stian Eisenträger
Stian Eisenträger er redaktør i Sykepleien. Han har tidligere vært redaktør i Forsvarets Forum og i Faktisk.no. På fagdagen belyste han hvordan desinformasjon og propaganda sprer seg digitalt, og hvordan dette utfordrer både demokratiet og journalistikken.

Ståle de Lange Kofoed
Ståle de Lange Kofoed jobber ved Institutt for journalistikk (IJ). Han er ekspert på digital research og bruk av kunstig intelligens i journalistikken, og holder årlig Skups Graveskole sammen med Skup. Han underviser i alt fra kildearbeid til etiske retningslinjer for KI-bruk i redaksjoner.
Wenche Huser Sund
Daglig leder
Salgsfabrikken